Khamis, 27 Januari 2011

Kuiz Personaliti Diri

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.... (salam 1malaysia)

duk tengah search google pasal psikologi terjumpa la kuiz ni...menarik gak...jom sama-sama try kuiz ni atau anda nak main kuiz personaliti dengan rakan-rakan, sanak saudara, keluarga dan sebagainya... Kuiz personaliti selepas gambar kat bawah ni...



Ada 5 perkara berlaku serentak:

1. Air mendidih kat dapur.
2. Air paip melimpah kat bilik air.
3. Bayi menangis.
4. Telefon berbunyi.
5. Ada orang ketuk pintu.


Soalan:
Antara lima (5) perkara tersebut, perkara yang manakah lebih penting atau perlu didahulukan atau diuruskan terlebih dahulu. Anda perlu susun perkara 1-5 tersebut mengikut kepentingan dan keutamaan yang anda fikirkan jika semua perkara tersebut terjadi serentak dalam masa yang sama. Bayangkan situasi anda sedang mengalami keadaan seperti itu sekarang, fikirkan dan timbangkan, apakah perkara yang anda akan selesaikan mengikut keutamaan anda, perkara-perkara tersebut mestilah diselesaikan.


Amaran: anda dilarang menipu sambil melihat jawapan dibawah terlebih dahulu. ini tidak jujur sama sekali.

Sudah buat keputusan jika perkara tersebut berlaku pada anda?
apakah fakta terselindung disebalik jawapan dari tindakan yang anda lakukan jika ini benar-benar terjadi.

notaini hanya fakta yang tidak tahu kesahihannya, tapi tidak salah jika kita mencuba. mungkin kita dapat memahami cara atau tindak-tanduk seseorang dari psikologi ini dan tahu serba sedikit cara kita dan pasangan kita berfikir. Selamat mencuba!


Jawapan:


Apakah Ciri / Sifat / Perkara yang anda utamakan dan pentingkan dalam memilih pasangan anda?


• Kalau anda memilih untuk menutup air mendidih: 

menandakan anda mementingkan keselamatan dan kebolehan ’si dia’ untuk membimbing anda.


• Kalau anda memilih untuk menutup pili air yang melimpah di bilik air: 

menandakan anda mementingkan kekayaan,wang ringgit dan harta.


• Kalau anda memilih untuk memujuk bayi yang menangis: 

menandakan anda mementingkan cinta dan kasih sayang.


• Kalau anda memilih untuk mengangkat telefon yang sedang berbunyi: 
menandakan anda mementingkan akhlak, budi bahasa dan perlakuan pasangan anda.



• Kalau anda memilih untuk membuka pintu: 
menandakan anda mementingkan rupa paras, fizikal luaran dan personaliti pasangan anda.

25 comments:

Afzainizam berkata...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Salam Persahabatan kami datang ziarah blog anda
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Yang biak itu adalah dari hati hati yang iklassss

hawiz berkata...

salam..hihi..best kuiz nie..ley tau cmner diri kita

mie berkata...

alamak!!
gue terpilih no.1
heheee

Mohd Ridhuan berkata...

@ Afzainizam

betul2
yang baik itu adalah dari hati yang ikhlas

Mohd Ridhuan berkata...

@ hawiz

memang best pun kuiz ni...
tapi kesahihan tak dapat dipastikan..
hehehheh
suka-suka je...

Mohd Ridhuan berkata...

@ mie

huuhuhuhuh..
benda 1 masih benda kebaikan...
suka-suka je kuiz ni bukan boleh percaya sangat...

E.d.Y berkata...

wah..menarik kuiz ni...

Mohd Ridhuan berkata...

@ abg E.d.Y

memang menarik pun...
hehehhehhe

eira berkata...

ok..eira da jwab..lau tol2 b'laku,eira akn g kt baby dlu cox 2 nywa mnusia pling b'hrga..bagi eira aje la ea..

Jery_Alid Misyahzniirf berkata...

saya pilih no. 1 first .... jadi sy hanya memerlukan si dia dan yg lebih penting keselamatan ..... hihihii

Mohd Ridhuan berkata...

@ eira

thnks eira coz jawab...n pendapat eira..

Mohd Ridhuan berkata...

@ Jery_Alid Misyahzniirf

safety first...
hehehhehe

liyana berkata...

mstila yg first..huhu

Mohd Ridhuan berkata...

@ liyana

ok liyana...
lain orang lain pemilihannya...
hehehheheh

liyana berkata...

btul2..

Mohd Ridhuan berkata...

@ liyana

hehehhehhe

Meera berkata...

Sy mementingkan keselamatan.. hehe

jamiey writes berkata...

it's a traditional personality quiz we played in primary school, and i love this post. thanks for reminding me of sweet memories.

Siti Aziz berkata...

mintak izin copy ek tuan rumah...siti pilih dengan jujur sebelum tengok 13452 hahahahaha....tergelak sorang2....

linglong berkata...

yeay! 4,3,1,2 dan 5. :D (ikut susunan)

Gadis Rabun berkata...

no 1 sangat..:)

Emm.... berkata...

best kuiz camniee :)

kiraryomaechizen berkata...

sye no 3

Khairunnabila Suzaini berkata...

saya no 4 tuh ..!!!sebb mak saya pernah kata dia kn call pada waktu tuh ..!!

snow berkata...

mohon guna ilmu-ilmu yang dikongsikan di dalam blog ini. Terima kasih