Sabtu, 7 Mei 2011

Tips Minum Air dan waktunya.


Waktu yang digalakkan untuk minum air masak.
  • Minum dua (02) gelas air masak - SELEPAS BANGUN TIDUR. Ianya membantu mengaktifkan organ dalaman.
  • Minum segelas (01) air masak - 30 MINIT SEBELUM MAKAN. Ianya membantu penghadaman dan membuatkan perut lebih bersedia memberi ruang untuk kemasukan makanan.
  • Minum segelas (01) air masak - SEBELUM MANDI. Ianya membantu pengaliran darah dan mengurangkan tekanan darah.
  • Minum segelas (01) air masak - SEBELUM TIDUR. Ianya dapat mengelakkan terkena strok dan serangan jantung ketika tidur.

sumbercarigold.com

37 comments:

peep berkata...

thanks 4 the info. :)

zacky ~786~ berkata...

minum lah air baik tok kesihata :)

Afzainizam berkata...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Selamat Hari Ibu...”Mummy I love You”...
~~~~~~~@@@~~~~~~


FAKTA MENGENAI FUNGSI AIR DALAM TUBUH

AIR adalah sangat penting untuk fungsi-fungsi tubuh anda, termasuk penghadaman, penyerapan dan pengangkutan zat, perkumuhan, pengawalan suhu badan dan bertindak sebagai pelincir bahagian tubuh yang bergerak.

Tubuh anda akan kehilangan lebih kurang 11/2 hingga 21/2 liter air dalam satu hari melalui air kencing, tinja, peluh dan wap daripada paru-paru.

Jangan tunggu sehingga sudah berasa dahaga, untuk menggantikan cecair yang telah hilang dari badan.

Minum sekurang-kurangnya 6 hingga 8 gelas air setiap hari. Cecair juga boleh didapati daripada minuman lain, buahbuahan, sayur-sayuran dan makanan lain.

Mohd Ridhuan berkata...

@ peep

sama2...
terima ksih singgah sini..

Mohd Ridhuan berkata...

@ zacky ~786~

air penting untuk kesihatan...
hehehhee

Mohd Ridhuan berkata...

@ Afzainizam

setuju sngt...
ehhehehhe

^^yiyinLovatE,. berkata...

i luv sky juice ! hee~

oppaayie berkata...

saya dah lama x minum air masak..haha nice entry..hihi

Chibi Imiey berkata...

seriously la klau minum air masak sebelum mandi tuh yg xpnah dgr..yg len2 tuh penah dgr..anyway thanks 4 sharing...

Ini Kisah Tia berkata...

uh , Tia jarang minum air . hehe . sampai kena masuk hospital hari tu dan kena cucuk tambah air . wuuu ~ thanks info ;)

ijoks2009 berkata...

Terimakasih tuan doktor infonya sangat berguna :)

Mohd Ridhuan berkata...

@ ^^yiyinLovatE,.

sy suke jugak sky juice...
hehehhehe

Mohd Ridhuan berkata...

@ oppaayie

ni mesti selalu minum air mineral ni...
hehhehehhe

Mohd Ridhuan berkata...

@ Chibi Imiey

sama2...
selamat beramal...

Mohd Ridhuan berkata...

@ Ini Kisah Tia

sama la...
sy pernah masuk hspital...
masuk air berbag2...
hehehheh

Mohd Ridhuan berkata...

@ ijoks2009

sama2...
hehehhehe

Rozuan Ismail berkata...

tq atas nasihat.susah nak amalkannya.tapi,kalau bangun tidor,memang minum air masak.dahaga sangat.tahan masa tidur.huhu

Mohd Ridhuan berkata...

@ Rozuan Ismail

amal salah satu dr atas tu...
dah kira ok tu...
terima kasih singgah sini...

~SYAZ~ berkata...

wahhh!!
info yg menarik..
terima kasih kerana berkongsi info :D

Mohd Ridhuan berkata...

@ ~SYAZ~

sama2...
sharing is hot...
ehhehhehe

Cik Diana berkata...

thumbs up! good info!

myhatiku berkata...

oh..sebelum mandi ea..baru tau..thanks 4 da info..he:)

anamizu berkata...

wahhh nice sharingla ^___^

Mohd Ridhuan berkata...

@ Cik Diana

terima kasih...
hehehhe

Mohd Ridhuan berkata...

@ myhatiku

a ah...
sebelum mandi...
terima kasih...

Mohd Ridhuan berkata...

@ anamizu

terima ksih...

ayie berkata...

ooo..tapi org ckp minum air kene sblm 30 minit nak tdo

Mohd Ridhuan berkata...

@ ayie

terpulang la..
hehehheh
terima kasih singgah...

misSbLurRy berkata...

aku minum sepanjang masa
sbb aku mmg suka minum air
eheheheh

Mohd Ridhuan berkata...

@ misSbLurRy

bgus la...
air kene slalu minum...
hehhehhe

Aimifiqa berkata...

thanks for info. baru tau psal air ni. wee.:)

Itu Aku berkata...

ada terbaca entry..
air masak jg bgus tuk diet
hehehe
jom minum air masak..baikuntuk kesihatan anda,,

Mohd Ridhuan berkata...

@ Aimifiqa

terima kasih...

Mohd Ridhuan berkata...

@ Itu Aku

jom kemepen minum air masak bnyk2...
hehehhehe

ahsfantasy24 berkata...

good info..
thanks tw,
smoga bermanfaat tuk sume :)

Mohd Ridhuan berkata...

@ ahsfantasy24

terima kasih...
arap2 mcm tu la...

suhailey mohd noor berkata...

boleh suggest kat pesakit stroke untuk minum air sebelum tidur.terima kasih tips