Rabu, 11 Mei 2011

Tips diet untuk lelaki tetapi perempuan boleh amalkan juga..


Cari makanan gantian 
Gantikan makanan kegemaran anda dengan juadah yang kurang lemak, gula atau garam. Jika selama ini anda gemar susu penuh krim, mungkin anda boleh gantikan dengan susu rendah lemak. 

Minum banyak air 
Banyakkan minum air putih menggantikan air bergas atau jus kordial. Tahukah anda, air bergas boleh menambahkan kalori anda sebanyak 360 kJ sehari?. 

Banyakkan pergerakan 
Banyakkan bersenam - ini akan membakar kalori anda yang berlebihan. Anda bebas berjogging, main futsal atau melakukan kegiatan fizikal mengikut kemampuan anda. Anda juga boleh berbasikal ke tempat kerja, menggantikan lif dengan menaiki tangga, berjalan ke restoran, membuat sit-up sambil menonton TV atau meletakkan kenderaan jauh dari pejabat atau tempat dituju. 

Ada pakar kesihatan menyarankan anda bersenam selama 30 hingga 45 minit sebanyak tiga atau lima kali seminggu. Mungkin agak sukar untuk anda memulakan senaman sehingga 45 minit sehari. Apa kata lakukannya dalam tempoh 10 minit saja? Jangan paksa diri sebaliknya belajar berdisiplin dan jadikan ia suatu rutin. 

Lakukan sedikit demi sedikit 
Jangan terlalu drastik! Lakukan sedikit demi sedikit ikut kemampuan anda. Kurangkan sedikit demi sedikit pengambilan makanan tinggi kalori dan gantikan dengan makanan berkhasiat. 

Jangan terlebih makan 
Pernah anda mendengar sunnah Rasulullah SAW. yang mengunyah perlahan-lahan dan berhenti makan sebelum kenyang atau petua pemakanan yang diamalkan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad? Jadi, makan sedikit tetapi kerap. 

Jangan tidak sentuh langsung makanan berlemak 
Usah begitu kerana badan anda masih memerlukan lemak tetapi dalam sukatan yang betul. Cuba seimbangkan makanan anda dengan sesuatu yang berkhasiat. 

Fokus pada sihat 
Jangan terlalu mengejar alat penunjuk pada mesin pemberat tertumpu kepada angka idaman atau berat badan yang dihajatkan. Tetapkan pemikiran anda dengan memilih makanan yang boleh memberikan nutrien dan khasiat yang optima kepada badan anda. 

Atasi tekanan emosi 
Emosi yang bercelaru boleh menyebabkan anda teruja untuk menjamu selera. Cari kaedah lain untuk mengatasinya dengan meluahkan masalah kepada kenalan rapat atau berjumpa kaunselor. 

Motivasi 
Sokongan dan motivasi adalah sebahagian kunci utama dalam proses menurunkan berat badan. Dapatkan sokongan insan tersayang dan nasihat pakar dietitik supaya anda melakukan program diet yang betul. 


sumber : Berita Harian

21 comments:

Freaky berkata...

thanx bg tips ni. harap2 berat turun lepas amal ni

Mohd Ridhuan berkata...

@ Freaky

sama2...
sharing2..
hehehehe

EZAD AMIR berkata...

menarik bro menarik!!!

Mohd Ridhuan berkata...

@ EZAD AMIR

terima kasih...
hehehheh

Muhd Shafiq Azmi berkata...

stg berguna...

Azariah Kamis berkata...

lelaki ja??
ahh..prempuan pon boleh kan..hee

Shamsuddin Amin berkata...

ak malas nak minom air... huhu

tapi tips yg best...
thanks...^^

liyana berkata...

tgh diet skang ni..
haha..
ais-ais harus dielakkan gk..hmm,,sedih,,huhu

Mohd Ridhuan berkata...

@ Muhd Shafiq Azmi

amalkan...
huuhuhuuh

Mohd Ridhuan berkata...

@ Azariah Kamis

perempuan pun boleh gak...
hehhehehhe

Mohd Ridhuan berkata...

@ Shamsuddin Amin

malas ek...
ko kene rajin2 kan la..
hhahahhaha

Mohd Ridhuan berkata...

@ liyana

sedih pulak dengar...
cekalkan diri...
yana pasti boleh ;)

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

sume pernah buat...hehe

mizzapple berkata...

tips yang bagus ni.
mesti cuba. :)

Mohd Ridhuan berkata...

@ Nur Hawa Mohd Zin

dah pernah buat ek...
mcm ne perkembgan ?

Mohd Ridhuan berkata...

@ mizzapple

selamt mencuba...
heheheh

Afzainizam berkata...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Maaf lama tak ziarah kamu semua….
Jom Terjah entry terbaru ??
diy bumbung kereta karat

yupppp kena jaga badan .... kena hjaga pemakanan... kerana dari makanan sekarang banyak memudaratkan

Mohd Ridhuan berkata...

@ Afzainizam

memang kena jaga badan...
setuju mknan skrg bnyk yang memudaratkan...
hehehhe

Mohd Ridhuan berkata...

@ Nur Hawa Mohd Zin

dah buat sume ek....
hehehhehe

Meera berkata...

Tambahan, selalulah minum air panas.... (Sy dulu gemuk, alhmdllh, sbb slalu minum air panas n skipping, dptla kurus)

Mohd Ridhuan berkata...

@ Meera

air panas yang mendidih ke...
atau air suam je...
hehhehee
baru tahu ni...
terima kasih..