Ahad, 15 Mei 2011

11 Tabiat Lelaki Malas


1. TIDAK MENCUCI PAKAIAN 

Rata-rata lelaki zaman sekarang lebih senang menghantar pakaian kotor ke dobi. Tidak kurang juga yang membasuh pakaian sendiri tetapi hanya selepas persalinan bersih dalam almari berkurangan. 
Seeloknya pakaian perlu dicuci setiap tiga hari bagi mengelak bau yang kurang menyenangkan dan kemungkinan menjadi sarang bakteria atau kuman. 

2. MENGEMAS RUMAH
Percaya atau tidak, hampir kebanyakan lelaki bujang tidak mengemas rumah selama berbulan-bulan lamanya. Ini kerana mereka tidak mengambil kira mengenai kebersihan rumah kerana bagi mereka rumah hanya sebagai tempat untuk melelapkan mata. 



3. TIDAK MENCUCI PINGGAN 
Sampai berulat dan berbau busuk barulah jejaka mencuci pinggan mangkuk yang bertimbu dalam sink rumah. Tidak cukup dengan itu, kadang kala sampah juga tidak dibuang. 
Bagi lelaki sebegini adalah elok jika makan di luar atau menggunakan pinggan mangkuk pakai buang saja. Lebih ekstrem, ada lelaki membuang pinggan kotor semata-mata malas menyentalnya dan esok beli pinggan mangkuk lain pula. 

4. MENGGOSOK BAJU 
Pasti semua pernah melakukan habit ini, pakai saja baju tanpa digosok! Mungkin kerana tidak cukup waktu kerana sudah terlambat atau memang lelaki malas untuk menggosok baju. 
Seharusnya, lelaki mengambil sedikit ruang pada waktu malam atau lapang untuk menggosok semua baju yang perlu dipakai terutamanya untuk ke pejabat. Sesekali, apa salahnya melakukan ‘senaman’ dan mengeluarkan peluh sambil menggosok baju. 

5. BERCUKUR 
Bukan menjadi masalah untuk tidak bercukur kerana ada yang beranggapan lelaki berjambang dan bermisai lebih menarik perhatian. Cuma perlulah dijaga kebersihan diri dan jika ingin menyimpan jambang atau misai sekalipun, kemaskan lah sedikit. 

6. RAMBUT KUSUT 
Jika suatu masa dulu penjagaan rambut amat dititik beratkan dan rambut harus disisip rapi dan kemas. Namun kini rambut kusut adalah satu trend. Perlulah sesuai dengan diri dan jangan terlalu kusut hingga merimaskan mata memandang. 

7. TIDAK DATANG KE PEJABAT @ KULIAH 
Sikap sebegini paling banyak dikesan di kalangan lelaki. Kadang kala tiada sebab tertentu, lelaki cukup malas untuk bergerak dan melakukan kerja di pejabat atau kuliah. Ini perlu diatasi kerana setiap manusia perlu bekerja dan belajar.
Tanamkan sikap dan perasaan untuk mempelajari ilmu baru atau meningkatkan prestasi kerjaya. 

8. MENCUCI KENDERAAN 
Bagi lelaki yang ada bajet, mereka boleh mencuci kenderaan mereka di pusat mencuci kereta jika malas melakukannya sendiri. Jika tidak alamatnya, air hujan sajalah yang dapat membersihkan kekotoran pada kenderaan mereka. 

9. MENJAGA PENAMPILAN DIRI 
Walaupun kelihatan seperti suatu rutin, namun ada perkara yang sering lelaki terlepas pandang. Dari segi penjagaan muka hingga seluruh badan, ia seharusnya diambil kira lelaki. 
Jangan malas untuk mencuci muka, memotong kuku dan memakai wangian. Walaupun nampak remeh dan sedikit kewanitaan, mereka perlu tahu wanita sukakan lelaki yang bersih. 

10. MEMBACA 
Jika mengikut perangkaan, wanita adalah golongan yang paling banyak membaca walaupun corak pembacaan mereka agak berbeza dengan lelaki. Namun dari kecil hingga dewasa lelaki adalah insan yang paling malas untuk membaca - apatah lagi membeli bahan bacaan. 
Perlu diingatkan, jika ingin berjaya dalam kehidupan kita perlu banyak membaca. Jika boleh, corak atau genre pembacaan lelaki biarlah pelbagai.

11. BANGUN AWAL PAGI
Lelaki jika sudah tidur, seolah-olah tidak mahu bangun selama-lamanya. Apatah lagi jika perlu bangkit untuk bekerja atau menghadiri kuliah pagi. Apa yang dibayangkan mereka hanyalah soal kesesakan lalu lintas pada pagi hari selain malas bersiap-siap untuk keluar rumah.

sumber : Berita Harian

50 comments:

liyana berkata...

hoho..nice entry..
tapi dalam bab mmbasuh kain ayah saya rjin..die x kn serhkn tgs tu kt my mum..
my unclepn jnis rjin jgk n slalu bntu isteri dia..alhamdulillah

Cik Ezy berkata...

betape selekehnye lelaki yg pemalas ni..
hoho

Freaky berkata...

hahaha tepat sekali. :D

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

heheh...tapi skunk awe tengah malas ni...sebab hari ahad jadi nak ngadap latop je :)

Muhd Shafiq Azmi berkata...

hahaha,,, mmg betul pown tambah2 yg duk rumah bujang mcm aku nie....

Mohd Ridhuan berkata...

@ liyana...

beruntungnye dia...
ayah n uncle dia rajin membntu isteri
kene ikut teladan mcm ni..

Mohd Ridhuan berkata...

@ Cik Ezy

hehhehhe...
tp xsume mcm tu...

Mohd Ridhuan berkata...

@ Freaky

setuju nampak...
ehehehhe

Mohd Ridhuan berkata...

@ Nur Hawa Mohd Zin

hehehhe...
xpe awe...
malas sekali sekala..
slalu kan duk rajin je...

Mohd Ridhuan berkata...

@ Muhd Shafiq Azmi

biase la tu duk bujang..
nnati dah berumah tangga..
lain dah...
ada org jaga dah..
hehehhe

ABU berkata...

2, 4, 6, 11 aku cakap ya!!..:D

Mohd Ridhuan berkata...

@ ABU

hahahhahah...
ok la tu...
xde la sume..

Emilia Emira berkata...

hahaha tp xsemua mcm tuh kn...;)

Mohd Ridhuan berkata...

@ Emilia Emira

hehehhe...
xde la sume mcm tu....

aimi najibah^^ berkata...

thanx folow aimi..aimi suke entry nih..excely jgn isau keyh,sbb Allah da ciptakan kaum hawa utk melengkapi kaum adam yg agak pemalas..pmpuan akn tlg kaum adam nih brubah..hehe..so,cpt cari calon2 tau!!

ayie berkata...

2,3,4 kene buat..sbb utk diri sendiri..yg lain malas..huhu

dalilakadir berkata...

perempuan malas camne?

EZAD AMIR berkata...

<--------lelaki rjin..keh3

Mohd Ridhuan berkata...

@ aimi najibah^^

setuju ngan aimi...
tp laki xmalas lam semua perkara...
bab calon ni.... duk tgh mncari skrg ni...
hope jumpe yang terbaik dan solehah..

Mohd Ridhuan berkata...

@ ayie

ok la tu...
ade perkara yang rajin...
hehhehe

Mohd Ridhuan berkata...

@ dalilakadir

perempuan ade yang malas gak ke...
nk jd calon isteri mithali mcm ne nanti...
hehhehhe

Mohd Ridhuan berkata...

@ EZAD AMIR

laki kene rajin bab2 keje...
cari nafkah untuk keluarga...
heheheh

ChaCha berkata...

haha..betul2 tu..ngeeeee

Inspirationalefeks berkata...

terbaik!

Mohd Ridhuan berkata...

@ ChaCha

setuju nampak...
hehehhe

Mohd Ridhuan berkata...

@ Inspirationalefeks

memang terbaik...
hehehhe

syrupmasin berkata...

fuyooo..setepek sume terkene dekat diri sendiri :D

Mohd Ridhuan berkata...

@ syrupmasin

hehehhehe...
terima ksih singgah sini

nur lia berkata...

haha2,lelaki mmg banyk yang malas pon.sesetgh adelah yang rjin...lebih2 lelaki dah kawin,susah nak jd rjin,yelah semua bini yang buat:)

ieka.H berkata...

betul2..tp pmpn pn ada gak yg cenggini nih..haih..huhu

Mohd Ridhuan berkata...

@ nur lia

hahhahha...
marahnye nampak...

Mohd Ridhuan berkata...

@ ieka.H

perempuan ade gak..
haih...
kene berubah la tu...
nk jadi calon isteri n ibu mcm ne...
hehehhe

Afzainizam berkata...

Malasnya ku melangkah ke sana
Mencari sempadan kehidupan
yang selalu hilang sebelumnya
di sebalik suatu kenyataan
sesungguhnya malas itu indah
tanpa ku terlibat dengan dosa dosa
dalam berusaha mencari sesuatu
kekurangan di sini
sudah cukup buatku
apa yang ku genggam itulah harapan
kelebihan yang datang
adalah kesyukuran
selagi dapat menyentuh ketenangan
sehingga terasa di jiwa

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Maaf lama tak ziarah kamu semua….
Jom Terjah entry terbaru ??
diy repair dan spray helmet lama

Pyka Rahmat berkata...

tang bercukur malas apapun takboleh.

hahah

mie berkata...

bangun awal pagi tu...
memang tabiat gue..
eehheee

Afzainizam berkata...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Maaf lama tak ziarah kamu semua….
Jom Terjah entry terbaru ??
diy spray bumper dan grip handle pintu

kena buang abiat malas ni ambik tabiat rajin ajerrr tapi jgan terlebih rajin plak

ayie berkata...

encik ridhwan buat smue ke??hehe

gheen giena berkata...

yang no 11 tu paling paling BENAR !!

Mohd Ridhuan berkata...

@ Afzainizam

terima kasih
singgah sini..

Mohd Ridhuan berkata...

@ Pyka Rahmat

nanti de isteri,,,
br terurus ckit lelaki,,,
hehehhe

Mohd Ridhuan berkata...

@ mie

bgus2...
hehhehe

Mohd Ridhuan berkata...

@ Afzainizam

hahahhahha...
terlebih rajin pe slahnye,,,
hehheh

Mohd Ridhuan berkata...

@ ayie

hahhahha...
mnae de sume...
certain je la...

Mohd Ridhuan berkata...

@ gheen giena

ni mesti bf bgn lmbt je ni...
uhuhuuhuhuh

Meera berkata...

Dahsyat tu.. ade jugak eh lelaki buang pinggan n beli lain semata2 malas nak basuh?

Mohd Ridhuan berkata...

@ Meera

xde perkara peliknye...
hehehhehe

Azlan Hasan berkata...

sib baik aku satu pun xde dlm list nie..hahaha(perasan)..

Regards,
-Strider-

Mohd Ridhuan berkata...

@Azlan Hasan

kalau xde...
mmg bro terbaik la...
hehehhe

A retarded kitty berkata...

ayah den rajin je
kekeke
tapi adik lelaki den pemalas tahap giga

Mohd Ridhuan berkata...

@ A retarded kitty

huhuuuh..
lain org...
lain sifat...
ade ynag malas..
ade yang rajin...
hehhehehhe