Isnin, 9 Mei 2011

Keperibadian

1. Jujur

  • Orang yang ini selalu mengatakan kebenaran, tidak suka mengada-ada, pura-pura, mencari-cari alasan atau memutarbelit fakta. 
  • Prinsipnya “Ya diatas Ya dan Tidak di atas Tidak”. 
  • lebih ideal bila ketulusan yang selembut merpati itu diimbangi dengan kecerdikan seekor ular. 
  • Dengan begitu, ketulusan tidak menjadi keluguan yang merugikan diri sendiri.

2. Rendah diri 
  • Orang yang kuat jiwanya bersikap rendah hati. seperti padi yang semakin berisi semakin menunduk. 
  • Orang yang rendah hati mengakui dan menghargai keunggulan orang lain.
  • Orang yang diatasnya merasa ok dan orang yang di bawahnya tidak merasa terhina.

3. Kesetiaan 
  • Orang yg setia selalu dipercaya. Dia selalu menepati janji, komitmen yang kuat, rela berkorban dan tidak suka berkhianat.

4. Orang yang bersikap positif 
  • Dia lebih suka membicarakan kebaikan daripada keburukan orang lain, lebih suka memuji daripada mengecam, dan sebagainya.

5. Keceriaan 
  • Orang yang ceria adalah orang yang menikmati hidup, tidak suka mengeluh dan selalu berusaha meraih kegembiraan. 
  • Dia akan mentertawakan orang lain, juga dirinya sendiri. Dia berpotensi untuk menghibur dan mendorong semangat orang lain.

6. Bertanggungjawab akan melaksanakan kewajibannya dengan sungguh-sungguh. 
  • Kalau melakukan kesalahan, dia berani mengakuinya. 
  • Ketika mengalami kegagalan, dia tidak akan mencari kambing hitam untuk disalahkan. 
  • Bahkan kalau dia merasa kecewa dan sakit hati, dia tidak akan menyalahkan siapapun. Dia menyadari bahwa dirinya sendirilah yang bertanggung jawab atas apapun yang dialami dan dirasakannya.

7. Percaya diri 
  • Orang ini mudah menyesuaikan diri dengan situasi yang baru. Dia tahu apa yang harus dilakukannya dan melakukannya dengan baik.

8. Memaafkan orang lain. 
  • Orang yang berjiwa besar tidak membiarkan dirinya dikuasai oleh rasa benci dan permusuhan. Ketika menghadapi masa-masa sukar dia tetap tegar, tidak membiarkan dirinya hanyut dalam kesedihan dan keputusasaan.

9. Easy going 
  • Dia tidak suka membesar-besarkan masalah kecil. Bahkan berusaha mengecilkan masalah-masalah besar. 
  • Dia tidak suka mengungkit masa lalu dan tidak risau dengan masa depan. stress dengan masalah-masalah yang berada di luar kontrolnya.

10. Simpati 
  • Orang ini bukan saja pendengar yang baik tapi juga menempatkan diri pada posisi orang lain.
  • Ketika terjadi konflik dia selalu mencari jalan keluar terbaik bagi kedua belah pihak, tidak suka memaksakan pendapat dan kehendaknya sendiri. 
  • Dia selalu berusaha memahami dan mengerti orang lain.
sumber : carigold.com

36 comments:

Aimifiqa berkata...

wow. good tips I got here. thanks :)

Sekamar Rindu berkata...

salam...

entri yg bagud untuk direnung2kkan..

Mohd Ridhuan berkata...

@ Aimifiqa

sama2...
singgah2 sini slalu...

Mohd Ridhuan berkata...

@ Sekamar Rindu

wslam...
terima kasih...
sama2 kita merenung...

liyana berkata...

nice entri..same2la mmpertingktkn keperibadian yg positif!huhu

Mohd Ridhuan berkata...

@ liyana

yup...
sama2 kita mengamalkan peribadi yang positif...

KiUk berkata...

ermmm..good info....thnx for sharing.. :D

Hanis MY berkata...

10 ciri yang ptg utk hubungan sesama manusia... nice!

Mohd Ridhuan berkata...

@ KiUk

sama2...
hehehe

Mohd Ridhuan berkata...

@ Hanis MY

sama2 kita mengamalkan...
hehehheheh

Rozuan Ismail berkata...

sy jenis easygoing.

sop berkata...

nice sharing

Azariah Kamis berkata...

bagus tips nih...
blh aza amalkan...
:)

Farhan Zulhusmi berkata...

thanz share...:-)
suka2........like....

tokwan muda berkata...

payah nak jumpa orang yg betul2 ikhlas dng sifat di atas mmg ada...tp agak sukar

Mohd Ridhuan berkata...

@ Rozuan Ismail

ok la tu...
ade ciri2 kat atas...
ehhehehhe

Mohd Ridhuan berkata...

@ sop

terima kasih....

Mohd Ridhuan berkata...

@ Azariah Kamis

sama2 kita amalkan dalam khdpan seharian...
hehehhehe

Mohd Ridhuan berkata...

@ Farhan Zulhusmi

terima kasih....
uhuhuhuuh

Mohd Ridhuan berkata...

@ tokwan muda

memang susah...
sama2 kita amalkan peribadi yg mulia...

Mohamadazhan hjDesa berkata...

salam

info yang menarik untuk pembinaan keperibadian yang mulia =)

Mohd Ridhuan berkata...

@ Mohamadazhan hjDesa

wsalam...

terima ksih...
teriam ksih singgah sini.

ayie berkata...

hmm rasanyee takde keperibadian seperti diatas..huhuhu

Mohd Ridhuan berkata...

@ ayie

hhuhhuhuhu...
xde lgsg ke...
mst ade tipis2 walaupun xde...

Ini Kisah Tia berkata...

banyak yang sama dekat Tia . hehe ;)

Mohd Ridhuan berkata...

@ Ini Kisah Tia

alhamdulillah..
bguss la...

una berkata...

thnks for the info ! :)

liyana berkata...

thanks for tips!

cik maz berkata...

susah nak cari org mcm ni skrg ni..kdg2 diri sendiri pun x dpt ikut mcm ni

mie berkata...

gue xtau, gue yang mana satu..
eheheheeee

maris berkata...

wah.. me kasih tuk tips nie.. nati leh amalkan.. tp y 1st tu susah nk laksanakan.. tp kena usaha jugak! :D

Mohd Ridhuan berkata...

@ una

sama2...
hehhehe

Mohd Ridhuan berkata...

@ liyana

no hal la...
terima ksih singgah kat sini ..

Mohd Ridhuan berkata...

@ cik maz

susah memang susah...
sama2 kita amalkan..

Mohd Ridhuan berkata...

@ mie

hhahahhahha...
xtau2 ek...
slmt beramal..

Mohd Ridhuan berkata...

@ maris

sama2 kita berusaha ke arah kebaikan...
insyaallah..