Rabu, 22 Jun 2011

Tips membakar kalori




  • Melakukan kerja rumah seperti menyapu lantai, mengelap pintu atau tingkap, membersihkan tandas dan membuang sampah setiap hari.
  • Anda boleh berkebun seperti menanam bunga, sayuran, memotong ranting pokok dan berkaitannya untuk beberapa minit.
  • Berdiri untuk beberapa minit sebaik saja selepas makan dengan melakukan kerja membasuh pinggang mangkuk. 
  • Jika ada tangga di rumah, mulakan naik dan turun tangga sekerap yang mungkin dalam tempoh sehari. 
  • Membasuh pakaian tanpa menggunakan mesin pencuci. 
  • Keluar berjalan ke pusat beli-belah untuk beberapa jam.
  • Beli beg penumbuk dan lepaskan geram menumbuk di beg itu. 
  • Mandikan haiwan peliharaan di rumah. 
  • Lakukan sedikit senaman ringan setiap pagi dan tengah hari bersama keluarga. 
  • Berkayuh basikal membantu mengurangkan kalori. 
  • Menunggang kuda. 
  • Manjakan diri dengan mandi jakuzi beberapa jam. 
  • Lakukan urutan sama ada tradisional atau teknik lain. 
  • Mengecat rumah. 
 
sumber : berita harian

23 comments:

Muhd Shafiq Azmi berkata...

tip yg bguna...

EZAD AMIR berkata...

wahhhh!!menarik ni bro!!!

Cik Ezy berkata...

sllu je kemas rumah..
tp xkurus2 jgk..
koh3

HAZWAN17 berkata...

aktiviti riadah memang boleh membakar kalori

Azariah Kamis berkata...

ada sesetengah dah aza wat...
dah bkar kalori dah la ni..hee
:)

Mohd Ridhuan berkata...

@ Muhd Shafiq Azmi

terima kasih singgah sini

Mohd Ridhuan berkata...

@ EZAD AMIR

hahahahha...
menarik xde la sngt...
huuhhuuh

Mohd Ridhuan berkata...

@ ezy

hehehhe...
kene lipat ganda ag...
uhuhuhuh

Mohd Ridhuan berkata...

@ HAZWAN17

bgus la...
ehhehhe

Mohd Ridhuan berkata...

@ Azariah Kamis

hehheheh....
bgus2...
mari sama2 kita membakar kalori,,

hawiz berkata...

waa..kawe meme kuruh doh pon..huhu

Mohd Ridhuan berkata...

@ hawiz

kuruh2 pun keno jaga kesihatan
huhuhuhu

adwafarahin berkata...

wow bestnye tips nie :)

Mohd Ridhuan berkata...

@ adwafarahin
terima kasih singgah sini ;)

ayie berkata...

memang aktiviti ni kompem kluar peluh

Mohd Ridhuan berkata...

@ ayie

tahu xpe...
hehhehe

Afzainizam berkata...

//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Maaf lama tak ziarah kamu semua….
Jom Terjah entry terbaru ??
bila blog kena block timbul

diy bumbung kereta karat

~~~~~@@@~~~~~~
Selamat Hari Guru
~~~~~@@@~~~~~~
Wahai guru yang dikasihi,
Engkaulah pelita diri ini,
Menerangi hati nurani,
Moga dirimu dirahmati
~~~~~~~~~~~
Ya Allah peliharalah guruku,
Agar dipimpin terus hambaMu,
Agar terhindar dari Neraka,
Moga dibukakan pintu Syurga
~~~~~~~~~~~
Tak terbalas jasamu
Berkorban jiwa raga
Mendidik anak bangsa
Jadi insan berguna
~~~~~~~~~~~
Keikhlasan di hati
Hulur bakti dan budi
Kau penyambung warisan
Ilmu cahaya hati
~~~~~~~~~~~
Ampunkanlah wahai guruku,
Kesilapan anak-anakmu,
Ku serahkan jiwa ragaku,
Agar terdidik nafsu liarku
~~~~~~~~~~~
Dengan izin Allahu Rabbi,
Engkaulah guru yang sejati,
Engkau bersabar mendidik kami,
Moga dirimu diberkati
~~~~~~~~~~~

Afzainizam berkata...

//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Maaf lama tak ziarah kamu semua….
Jom Terjah entry terbaru ??
bila blog kena block timbul

diy bumbung kereta karat

1. Cuba kawal nafsu yang mendorong anda untuk makan secara berlebihan. Terutamanya bila berhadapan dengan segala macam hidangan yang boleh menggugat nafsu makan anda.
Huhu... saya tahu memang susah nak buat nih. Takpe ada cara lain lagi kat bawah nie.

2. Mulai hari ini, anda amalkan meminum teh hijau.

Teh Hijau - kanko*@flickr.com
Ini kerana ada satu kajian yang berjaya membuktikan bahawa pengambilan teh hijau dalam diet harian boleh meningkatkan jumlah pembakaran kalori.

3. Makan di tempat yang sesuai. Sebagai contoh terbaik tentulah anda makan di meja makan.
Cuba elakkan makan sambil tengok tv atau berada di depan komputer. Tujuannya supaya anda tak makan secara berlebihan tanpa disedari.

4. Hindari daripada menyimpan makanan sama ada berat atau ringan dalam bilik tidur.
Tabiat ini sebenarnya kurang elok sebab ianya menggalakkan anda makan secara kerap dan berlebihan.
Sebagai alternatif, letakkan makanan di dapur atau di tempat yang sepatutnya. Sekiranya lagi jauh dari bilik tidur anda, itulah yang terbaik.

5. Rajin menggosok gigi dengan ubat gigi yang disukai.
Selepas gosok gigi, cuba gunakan ubat berkumur khas selepas menggosok gigi.

Ubat kumur - net32.com


Amalan ini dikatakan mampu mengekang tabiat suka memakan makanan ringan. :)

6. Lakukan aktiviti berjalan kaki selama 20 hingga 30 minit setiap hari.
Ataupun anda berdiri di tingkap yang boleh ditembusi oleh cahaya matahari. Kaedah ini dikatakan baik sebab pendedahan kepada cahaya matahari boleh membantu pembakaran kalori serta mengawal nafsu makan anda.

7. Akhir sekali, anda luangkanlah masa seketika dengan mendengar jenis muzik yang digemari.
Haha... aktiviti ini dikatakan dapat membantu anda menghilangkan rasa lapar tau. Sebab ada kajian yang dijalankan mendapati individu yang melakukan aktiviti yang boleh menenangkan otak seperti mendengar muzik adalah sama seperti anda sedang menikmati makanan.
Jadi bila berasa lapar, anda cubalah mendengar muzik yang digemari. Mungkin ia dapat menghilangkan rasa lapar anda. :)

Selamat Mencuba!

Mohd Ridhuan berkata...

@ Afzainizam

terima kasih...
selamat hari guru

Meera berkata...

Betul. Kdg2 kita tak sedar benda2 ni mmg membuatkn kita berpeluh. Mandikan kucing tu, setuju sangat. serious mmg bpeluh. hehe

Mohd Ridhuan berkata...

@ Meera

minat kucing ek...
hehehhehe

Rozuan Ismail berkata...

banyak betol tips dia.pelihara binatang pon boleh bakar kalori ke?huhu

Mohd Ridhuan berkata...

@ Rozuan Ismail...

boleh bkar kalori lur...
xcaye buat...
hehehehe