Sabtu, 9 April 2011

Cinta Jarak Jauh aka Cinta Beribu-ribu Kilometer...




10 perkara yang harus difikirkan sebelum menjalinkan hubungan jarak jauh:


1. Jangan terburu-buru

Memang wajar untuk menangguhkan ungkapan cinta pada si dia kerana masalah logistik dirinya memungkinkan anda sekadar membuang masa saja dalam soal perhubungan.

2. Mula sebagai kawan

Janganlah hanya sekali bertemu sudah menjanjikan cinta menggunung tinggi. Setidaknya mulakan ikatan sebagai seorang teman sebelum membuat keputusan lebih besar dengan bercinta.





3. Kerap bertemu

Harus untuk anda sering bertemu dengan si dia kerana dengan cara sedemikian barulah anda dapat mengenali ‘warna sebenar’ dirinya. Manalah tahu, selepas tiga kali bertemu akhirnya anda tidak pula rasa tertarik dengan sikapnya!

4. Uji kesabarannya

Sesekali wajar juga untuk menguji kesabaran pasangan yang baru dikenali. Lebih-lebih lagi dalam hubungan jarak jauh, memang perlu memberikan sedikit ujian dengan harapan mengetahui sejauh mana dia mampu berdepan dengan risiko hubungan sebegini.





5. Bertanyakan soal komitmennya 

Tidak salah memulakan langkah ke arah komitmen. Lihat reaksinya, adakah dia juga bersedia ke arah itu. Namun, anda usah pula terburu-buru menyahut cintanya kerana masih perlu mengenali lebih lanjut.

6. Lihat tingkah-laku

Apabila sudah saling mengenali dalam tempoh beberapa ketika, anda boleh mengenali dirinya yang sebenar. Selidiki personalitinya sama ada benar-benar ‘sekepala’ dan bukan dari jenis yang mengongkong. 

7. Tidak kedekut

Tidak kiralah lelaki atau perempuan, paling penting janganlah memiliki pasangan yang kedekut soal perbelanjaan. Seperti jika berhubung, janganlah asyik kita saja yang menelefon, si dia juga perlulah bertolak ansur.





8. Pandangan orang sekeliling

Jangan ambil risiko bersendirian, sebaiknya dapatkan pandangan rakan baik dan anggota keluarga mengenai hasrat untuk lebih serius dalam menjalinkan hubungan jarak jauh. Tidak mahu menyesal kemudian hari.

9. Biar berbaloi

Biar berfikir lanjut. Pastikan biar hubungan itu benar-benar berbaloi untuk diteruskan jika ingin menjalinkan hubungan secara serius termasuk soal masa depan untuk hidup bersama.

10. Berdepan risiko 

Apabila menjalinkan hubungan jarak jauh, secara logiknya anda harus akur dengan risiko kegagalan dalam perhubungan. Andai sanggup mengharungi suka duka hubungan serta kemungkinan kegagalan dalam percintaan rasanya bolehlah anda menyahut cinta si dia! 




sumber : berita harian

30 comments:

mie berkata...

banyak juga mende nak pikior ..
ehehehee

ahsfantasy24 berkata...

menarik!
wlaw pape pn, kserasian t prlu :)

comel tmplate ni..!
^^

Sekamar Rindu berkata...

hanya kesetiaan, kejujuran..yg memberi kekuatan cinta jarak jauh ini...

Itu Aku berkata...

mmg mencabar klu cinta jarak jauh
kesetian, kejujuran . tolenrasi
dan sikap mempertahankan hubungan
~apapon bergantung kpd pasangan yang bercinta ~

Mohd Ridhuan berkata...

@ mie

huuhhuuhhu...
betul2 bnyk benda nk pkir...

Mohd Ridhuan berkata...

@ ahsfantasy24

betul sis...
keserasian memang pntg...

terima kasih...template biase je..

Mohd Ridhuan berkata...

@ Sekamar Rindu

tiada kesetiaan dan kejujuran...
mmg susah la hbgan cinta jarak jauh ni...

Mohd Ridhuan berkata...

@ Itu Aku

btul la...
terpulang pasangan itu sendiri ..

Amirrah Zawani berkata...

tak penah lagi bercinta jarak jauh..
tp tak kisah lah mana2 pun janji setia :)

Cik Lyn berkata...

Percintaan jarak jauh mmg perlukan banyak pengorbanan...kepercayaan plg ptg....=)

s.u.h.a berkata...

long distance relationship seriusly susah.

Fantastic Ajane berkata...

Fa pun dulu ada la juga bercinta jarak jauh ni..lost contact 10 tahun... n skg kawin dgn org tu jugak.. hehehhe

Mohd Ridhuan berkata...

@ Amirrah Zawani

setuju....
kesetiaan penting...

Mohd Ridhuan berkata...

@ Cik Lyn

xdok pengorbanan memang susah...
kepercayaan perlu ada...

Mohd Ridhuan berkata...

@ s.u.h.a

kena bijak mengendalikan situasi....
hehehhehe

Mohd Ridhuan berkata...

@ Fantastic Ajane

dah jodoh tersurat...
hehhehhehe

Afzainizam berkata...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom Terjah entry terbaru ??
enjin wira enjin apa lepas jpj

1. Semua orang ada jodoh atau pasangan yang menanti dan biasanya ia berada tidak jauh dari anda. Jarang orang bertemu dengan jodoh yang berada jauh darinya.

2. Jodoh itu ketentuan Allah dan kita wajib berusaha. Doa, usaha yang betul dan bersungguh-sungguh disertai dengan tawakkal, insyallah akan menemukan anda dengan pasangan anda.

3. Ramai orang masih belum bertemu jodoh kerana mudah patah semangat. Teruskan usaha sehingga anda bertemu jodoh.

4. Seimbangkan hidup anda dengan sempurna agar diri anda jadi seperti “magnet” yang menarik bakal pasangan anda kepada anda.

5. Daya tarikan yang sebenar berpusat di hati yang murni. Berusahalah untuk mencuci hati anda daripada semua perasaan yang negatif terhadap semua orang di dunia ini.

6. Agar mudah orang sayang, cuci hati dengan jaga ibadah, solat taubat, beristighfar, baca Al-Quran, maafkan orang lain, meminta maaf, bersedekah dan berfikiran positif.

7. Sayangi semua orang di sekitar anda dan anda akan menarik sayang terhadap anda. Jika anda membenci orang, ditakuti bakal pasangan anda akan membenci anda.

8. Orang yang sedang mencari pasangan harus sentiasa bersedia untuk bertemu dengan pasangannya pada bila-bila masa. Justeru, kita perlu sentiasa dalam keadaan yang paling menarik setiap masa. Tanggapan pertama adalah yang terpenting.

9. Untuk lelaki, tarikan pertama ialah pakaiannya. Untuk perempuan, wajah dan bentuk badan menjadi tarikan pertama. Sediakan diri untuk menawan bakal pasangan anda.

10. Buka hati dan minda anda untuk menerima cinta. Cinta boleh berputik pada bila-bila masa. Cinta mudah datang kepada mereka yang sentiasa bersedia untuk menerima cinta.

11. Cinta datang melalui mata lalu turun ke hati. Justeru, perhebatkan hubungan mata secara memandang bakal pasangan dengan penuh kasih sayang.

12. Kita boleh berkomunikasi melalui fikiran. Hantarlah kasih sayang dan hasrat murni anda terhadap pasangan dengan gelombang fikiran ini secara berterusan hingga berjaya.

13. Ramai yang terlepas peluang dan patah hati sebab lewat menyatakan hasrat kepada bakal pasangan. Perkara yang baik disegerakan (iaitu menyatakan perasaan anda kepada bakal pasangan).

14. Tidak salah untuk orang perempuan memulakan usaha untuk berkenalan. Orang lelaki akan sentiasa merasakan mereka yang memulakan perkenalan walaupun sebenarnya orang perempuan yang mulakan.

Mohd Ridhuan berkata...

@ Afzainizam

terima kasih...
insyaallah...
mudah2an mendapat jodoh yang terbaik...
amin..

Azariah Kamis berkata...

suka lah tips nih...

just follow ur belog..

Mohd Ridhuan berkata...

@ Azariah Kamis

kalau suka...
bgus la...

thnks sebab follow blog xseberapa ni...

Rozuan Ismail berkata...

terima kasih atas tips.sesuai untuk saya yang ada hubungan jarak jauh

aLieF si Muncung ManiS berkata...

nasib baek saya tak pernah bercinta lagi..huhu..so tak perlu takut2..tapi,bagus gak panduan ni..mana tahu nanti saya bercinta dgn orang arab..haha..gurau je...

Azariah Kamis berkata...

welcome...

suka la bca belog ini...

salam ukhuwah
=)

Afzainizam berkata...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom Terjah entry terbaru ??
pilihan motorsikal kupcai terbaik

tapi jodoh pertemuan tu di Allah jua tentukan... kita hanya merancang....

Afzainizam berkata...

Jika berbicara pasal cinta, pasti ramai yang ingin memberikan pandangan. Jika dikaitkan pula antara remaja dan cinta….Ahh...TIDAK….tidak apa? Tidak dapat dielakkan…. Kisah suka duka cinta remaja sering menjadi ilham para penyair. Rasa itu berubah menjadi bait-bait lagu yang indah. Habis semua ciptaan Allah dijadikan metafora dan analogi dalam penciptaan lagu. Tidak cukup dengan itu, jika putus cinta, lahir pula luahan perasaan yang menyusuk kalbu menceritakan kekecewaan yang teramat pahit untuk ditelan. Tidak percaya? Cuba teliti lirik lagu ini………..

Bila cinta kini
Tak lagi bermakna
Yang ku rasa kini
Hanyalah nestapa
Ditinggalkan cinta masa lalu
Dulu kau tawarkan
Manisnya janjimu
Yang ku sambut itu
Dengan segenap hatiku
Bila engkau pergi
Tinggalkanku
Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hingga ku memilih
Cinta yang fana
Perginya dirimu
Merobek jantungku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom Terjah entry terbaru ??
rxz 5 speed 6 speed catalyzer

Mohd Ridhuan berkata...

@ Rozuan Ismail

jaga hubungan sebaik yang mgkin...

Mohd Ridhuan berkata...

@ aLieF si Muncung ManiS

hahahhhaa...
orang arab...
kat tempat kite ramai stdnt arab balajr kat malaysia ni...

Mohd Ridhuan berkata...

@ Azariah Kamis

salah ukhuwah juga,,,

Mohd Ridhuan berkata...

@ Afzainizam

terima kasih singgah kat blogg ni...

CikFizaMissBerrY berkata...

like blog ni..bez..sy follower bru..