Sabtu, 12 Mac 2011

Tip belanja berhemat, elak jadi hamba duit

1. Tentukan matlamat kewangan 


Tentukan matlamat dalam menguruskan kewangan yang seakan-akan sama konsepnya seperti zaman zaman belajar dulu. Dalam konteks mengurus kewangan, kita harus tahu matlamat kewangan kita dan ke mana kita ingin menggunakannya. 
Sebagai contoh, mungkin ada antara kita yang bermatlamat menyambung pelajaran, membeli rumah, berkahwin, perbelanjaan rumah tangga, pendidikan anak-anak dan perbelanjaan sewaktu persaraan. 

Apabila kita sudah menentukan matlamat kewangan sekali gus sudah pasti aliran kewangan, kita akan menjadi lebih teratur dan terancang. Kita juga perlu mengetahui jangka masa untuk kita mencapai matlamat itu. 

2. Awasi tabiat berbelanja 

Jika kita merasakan setiap akhir bulan kita gagal untuk menyimpan duit, inilah masanya untuk kita memantau dan mengawasi perbelanjaan semasa. Apa yang penting, kita perlu menyemak semula ke manakah kewangan dihabiskan atau dibelanjakan. 

Hayati apakah ketika berbelanja, diri lebih cenderung ke arah keperluan atau kehendak semata-mata. Jika berdasarkan kehendak semata-mata dan seterusnya menyebabkan kita gagal untuk menyimpan, tabiat itu haruslah segera diubah. 


3. Tulis rancangan atau pelan perbelanjaan 

Cuba tanya diri kita selama ini, pernahkah kita melakukan pelan perbelanjaan sebelum berbelanja? Ramai di antara kita apabila terima saja duit gaji, perkara pertama yang difikirkan adalah untuk membayar hutang atau liabiliti yang ada.

Apabila nampak saja duit lebih, ia terus digunakan untuk berbelanja sepuas-puasnya hingga lupa melakukan simpanan. Ini biasa terjadi kepada golongan muda yang baru melangkah ke alam pekerjaan. Bagi mengelak perkara ini dari terus terjadi, kita perlu menulis dan merancang perjalanan perbelanjaan. Apabila kita menerima duit gaji atau pendapatan bulanan, kita perlu menulis setiap butiran perbelanjaannya. 

4. Simpan sebelum belanja 

Konsep perbelanjaan yang betul dan sepatutnya adalah: 
Pendapatan - Simpanan = Hutang + Perbelanjaan bukan Pendapatan - (Hutang + Perbelanjaan) = Simpanan 

Setiap kali mendapat gaji bulanan, apa yang perlu diutamakan dulu ialah membuat simpanan kemudian barulah digunakan untuk tujuan pembayaran hutang dan perbelanjaan. 

Namun, sering kali ramai golongan muda apabila menerima saja duit gaji, ia terus digunakan untuk membayar hutang dan berbelanja sehingga simpanan dilupakan atau simpanan dilakukan apabila mempunyai lebihan wang. 


5. Perbelanjaan isi rumah 

Jika kebiasaan berbelanja RM4 sehari untuk snek dan air bersamaan RM80 sebulan. Belian secara borong mungkin hanya bersamaan RM30 saja. Maka rancang perbelanjaan anda dan tidak salah sekiranya membeli secara borong. 

6. Kad Kredit 

Sebaik-baiknya guna wang tunai untuk mengelak terlebih belanja (overspent). Jika ingin digunakan juga, selesaikan pembayaran dalam masa 20 hari iaitu waktu bebas faedah (interest free period). Sekiranya anda mempunyai simpanan seperti simpanan tetap yang memberikan faedah tahunan lebih rendah berbanding kad kredit, lebih baik keluarkan simpanan untuk menyelesaikan hutang. 


7. Fikirkanlah masa depan 

Seterusnya, jika kita merasakan ilmu pengurusan kewangan dan perancangan perbelanjaan tidaklah penting, ternyata anda bakal melakukan kesilapan besar. 

Pengurusan kewangan dan perancangan perbelanjaan adalah perkara yang harus di lakukan oleh setiap orang. Setiap perkara memerlukan pengurusan kewangan dan perancangan perbelanjaan yang teliti kerana jika tanpa kedua-duanya ini, sudah pasti kita tidak akan mengetahui tujuan kewangan kita. 

sumber : Berita Harian

nota : abah aku selalu berpesan kalau ada duit di tangan tu hendaklah pandai menggunakannya...jangan duk berhabisan pulak...duit yang kecik tu kalau dikumpul boleh jadi banyak lur...tapi tak elok jugak kalau berjimat sangat kalau memakan diri kan....lagi satu gaji besar atau kecik bukan penentu segalanya...tetapi cara seseorang tu menggunakannya bagaimana ??...hidup  bujang la kumpul duit bebanyak nanti dah berkeluarga lain pulak caranya untuk urus kewangan...

19 comments:

Afzainizam berkata...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ada yang panggil ringgit
Ada yang panggil dollar
Ada yang panggil baht
Ada yang panggil rupiah
Semua ini duit
Bikin orang belit

Duit! Duit!
Di mana kau duit
Duit! Duit!
Hutangku membukit

Ada yang benci duit
Ada yang cinta duit
(bikin perut buncit)
Skandal sana sini
Punca juga duit
Cari duit halal
Agar jangan kesal

Duit!
Duit beli duit
Duit!
Buat beli cinta

Ramai orang yang berkata
Duit punca banyak dosa
Jangan sampai makan rasuah
Nanti bangsa jadi musnah

Zaman ini zaman duit
Tak ada duit diri tercepit
Tapi jangan jadi hamba duit
Nanti musnah diri sendiri

Mohd Ridhuan berkata...

@ Afzainizam

aku setuju sngt la...

Chibi Imiey berkata...

entry yg menarik...

Mohd Ridhuan berkata...

@ Chibi Imiey

thanks....
hehehheheh

-aqmalazmi- berkata...

yeahh tips...sangat berguna bagi akmalazmi yg boros :D

Mohd Ridhuan berkata...

@ -aqmalazmi-

sama2 berkgsi ape yang berguna...
uhuhhuuhuh

Wan Ahmad Izudean berkata...

kalau aku sangat laju je duet abes..huhu
perancangan kewangan kureng..!

ahsfantasy24 berkata...

huhuhu..
kdg resah krana duit,
hrap2 kte bijak brbelanja:)

Nadia Mashuri berkata...

tip yg berguna..

mie berkata...

tips yang sangt berguna..
tgh berjimat cermat ni..
ehehhee

Siti Safiyyah berkata...

aku selalu motivate diri aku utk simpan 50sen sehari masa zaman aku sekolah dulu..;p


psstt : Anda masih ada ayah? Hargailah dia sebelum ...

Afzainizam berkata...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Walaupun budaya kita mengatakan bahawa duit adalah jawapan kepada segala masalah kita, kita juga mendengar yang duit itu jahat: Duit adalah punca segala kejahatan. Duit menghancurkan! Mari kita lihat apa yang duit boleh buat dan tidak boleh buat:

“Ia boleh membeli sebuah rumah, tetapi bukan keselamatan.
Ia boleh membeli sebuah katil, tetapi bukan tidur.
Ia boleh membeli sebuah jam, tetapi bukan masa.
Ia boleh membelikan anda buku, tetapi bukan ilmu pengetahuan.
Ia boleh membelikan anda kedudukan, tetapi bukan penghormatan.
Ia boleh membelikan anda ubat, tetapi bukan kesihatan.
Ia boleh membelikan anda darah, tetapi bukan nyawa.”


Anda lihat, Duit bukanlah segalanya!


Maka kita yang harus kontrol duit kita ke arah mana yg patut kita belanjakan.Jangan jadi hamba duit/nafsu....duit adalah nafsu kalau tidak dikontrol utk membelanjakannya.

Afzainizam berkata...

'Ingatlah DUIT KITA, HAK KITA DAN KUASA DI TANGAN KITA... BUATLAH PILIHAN KERANA ANDA YANG MENENTUKAN.

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

Mohd Ridhuan berkata...

@ Wan Ahmad Izudean
hahhahhaha....
duit kalo kuar memang laju je....
uuhuhuhuh

Mohd Ridhuan berkata...

@ ahsfantasy24

setuju...
duit mnjdikan kita resah...
so kene bijak dalam penggunaanya..

Mohd Ridhuan berkata...

@ Nadia Mashuri

sama2 berkgsi ape yang patut..
hehehhe

Mohd Ridhuan berkata...

@ mie

bgus la berjimat cermat...
uhuhhuhu

Mohd Ridhuan berkata...

@ Siti Safiyyah

bgus la...
motivate diri sejak kecil lagi...
hehehhhe

Mohd Ridhuan berkata...

@ Afzainizam

setuju sngt...
semua ditangan kita...