Jumaat, 11 Februari 2011

5 Kegunaan Menyimpan Janggut



1. Janggut secara semulajadi mengawal kandungan minyak di wajah.


2. Jika tumbuh 1 helai janggut, maka disekelilingnya akan tumbuh janggut yang lebih halus.

3. Dalam 1 helai janggut, menyerap lebih dari satu unsur yang boleh menyebabkan wajah terlihat kusam.

4. Jika janggut tersebut dicukur, maka perlu waktu yang lama untuk menumbuhkannya secara sendiri.

5. Hal terakhir yang masih diteliti dan belum diputuskan, sifat dan perangai orang yang memiliki janggut akan lebih bijaksana dan cerdik di dalam membuat keputusan. 



Sabda Rasulullah SAW dalam hal ini :


”Cukurlah kumis dan peliharalah janggut.” 

(HR. Muslim)


sumber : carigold.com

16 comments:

Wan Ahmad Izudean berkata...

lepas nie xnak dah cukur janggut..hehe

TiKa LEh berkata...

ptotlh org pndi ad janggut..hehe

E.d.Y berkata...

nasib aku ada janggut...tp xbela panjang2...trim kasi nipis

Huszaini berkata...

good info tq!

Mohd Ridhuan berkata...

@ Wan Ahmad Izudean

hahahhahhah.....
semangat baru tu...

Mohd Ridhuan berkata...

@ TiKa LEh

yang tu tak dapat dipastikan la...
yang penting usaha seseorang tu...

Mohd Ridhuan berkata...

@ E.d.Y

abg edy....
bgus la tu...
kasi rapi...
jangan serabi sudah...

Mohd Ridhuan berkata...

@ Huszaini

welcome...
no hal la...

Narbawi berkata...

kemah2 puok kito..

Afzainizam berkata...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Salam Persahabatan kami datang ziarah blog anda
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
janggut itu sunah... tapi kena jaga biar kemas... jangan serabai tau

Mohd Ridhuan berkata...

@ Narbawi

sek2 kito kemas sokmo...
uhuhuhuhuhuh

Mohd Ridhuan berkata...

@ Afzainizam

aku setuju....
kita kena kasi kemas la janggut...
jangan duk serabai tak tentu hala...

[̲̲̅̅l̲̲̅̅y̲̲̅̅e̲̲̅̅a̲̲̅̅h̲̲̅̅] berkata...

lelaki ada janggut ni nampak matang :D
bagi lyeah laa :P

p/s : lyeah selalu gak usha2 forum carigold tu. best. hahaa

roslimh berkata...

Sebab yang utama untuk menyimpan janggut adalah ianya merupakan satu sunnah Nabi SAW.

Daripada Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda:
“Sesungguhnya orang-orang yang menyekutukan ALLAH membiarkan misai mereka dan mencukur janggut mereka, maka lakukanlah perbezaan daripada mereka dengan memanjangkan janggut dan menipiskan misai.” - Hadis riwayat al-Bazzar dengan sanad yang sahih.

Mohd Ridhuan berkata...

@ [̲̲̅̅l̲̲̅̅y̲̲̅̅e̲̲̅̅a̲̲̅̅h̲̲̅̅]

nampak matang ek....
setuju...

p/s : forum cari gold best la...macam2 ade...time banyak masa gak...rajin je duk view yang lama2 kat forum tu...

Mohd Ridhuan berkata...

@ roslimh

saye bersetuju ngan saudara...