Ahad, 13 Februari 2011

10 Perkara, Insiden Mengaibkan Lelaki



1) MENANGIS 

Ini adalah antara perkara yang ingin dielak oleh hampir semua lelaki. Lelaki menganggap, andai menitiskan air mata, segala sifat macho dan gagah akan hilang. Bagi kebanyakan lelaki, mereka akan berusaha untuk tidak menangis di hadapan khalayak lebih-lebih wanita. 


Apa yang perlu dilakukan? 
Tidak salah menangis dan sudah sudah menjadi lumrah manusia untuk berasa sedih hingga menitiskan air mata. Menangislah andai perasaan sudah tidak dapat dikawal lagi. 


Mungkin dengan menangis, akan terpancar perasaan kasihan dan selain menunjukkan sisi berbeza diri anda sebagai seorang yang sensitif. Wanita cukup terusik andai lelaki menunjukkan rasa belas dan sensitif selain sifat macho dan gentleman. Tidak semestinya menangis itu suatu perbuatan memalukan, ia boleh menjadi salah satu keistimewaan lelaki. 

2) TERJATUH 

Semasa kecil, jika anda terjatuh, pasti ramai yang membantu dan memujuk jika menangis akibat kesakitan. Apabila usia sudah menginjak dewasa, ramai lelaki malu jika terjatuh atau tersadung di hadapan orang ramai. 

Bagi lelaki, setiap langkah akan diatur kemas. Lelaki sentiasa memastikan tidak tersalah langkah atau terpijak sesuatu hingga terjatuh. Lebih-lebih lagi jika sedang berjalan berdua-duaan dengan kekasih hati. 

Apa yang perlu dilakukan? 

Jika terjatuh, cool dan biarkan saja. Cepat cari alasan kenapa anda terjatuh seperti terpijak tali kasut yang terbuka ikatannya atau lantai tidak rata. Jangan panik dan malu, berlagaklah seperti tidak ada apa-apa yang berlaku dan cool, okay? 

3) TIDAK CUKUP DUIT 

Jika tidak cukup duit pada tengah bulan, mungkin biasa dan bukanlah satu perkara yang menghairankan. Tetapi sungguh memalukan andai selepas menjamu selera bersama kekasih dan ketika mahu membayar, anda tidak mempunyai wang yang cukup. 

Sudah tentu ketika itu dunia akan menjadi gelap seketika, tambahan pula sebelum keluar, anda beria-ia berjanji membelanjakan makan. 

Apa yang perlu dilakukan? 

Bersikap jujur dan beritahu pasangan anda situasi sebenar. Dalam perhubungan, tidak semestinya lelaki yang harus berbelanja setiap kali keluar bersama. Harus ada tolak ansur dan berjanji anda akan mengeluarkan belanja pada pertemuan berikutnya. 



4) KENDERAAN ROSAK DI TENGAH JALAN 

Anda dalam perjalanan bersama pasangan atau majikan dan tiba-tiba di tengah perjalanan, kenderaan yang dinaiki rosak. Teruk anda dikutuk kerana tidak memeriksa kenderaan dengan sebetulnya. 

Apa yang perlu dilakukan? 

Jangan cepat melenting kerana ini akan memburukkan lagi keadaan. Ambil pendekatan dengan menelefon trak tunda secepat mungkin dan katakan dengan jujur mengenai keadaan kenderaan anda. 

5) DIHINA 

Wanita yang anda sukai menghina anda dan menolak cinta anda. Begitu juga dengan majikan anda yang memarahi dan menghina di depan rakan sekerja yang lain. Sudah tentu anda akan malu dan ingin memarahi mereka semula. 

Apa yang perlu dilakukan? 

Lelaki tidak boleh menerima jika mereka dihina lebih-lebih lagi di hadapan khalayak. Jangan cepat melenting dan marah, banyakkan bersabar dan fikir semula kenapa anda dihina. 

Lelaki yang bersikap sopan dan penuh kesabaran adalah lelaki yang dipandang tinggi oleh semua. Jika ada kesempatan bersemuka dengan mereka yang menghina anda, katakan dengan lembut dan bincang apa yang perlu dilakukan bagi membersihkan nama anda. 

6) DIKALAHKAN 

Pantang bagi seorang lelaki dikalahkan dalam apa juga perkara terutama pihak yang menang itu adalah wanita. Sudah tentu perasaan anda ketika itu penuh dengan malu, tidak puas hati dan dendam. 

Apa yang perlu dilakukan? 

Sentiasa percaya kepada takdir dan tidak semestinya anda akan selalu berada di atas. Ada ketikanya anda akan berada di bawah dan jika anda tewas, ucapkan tahniah kepada lawan anda. Terima kekalahan dengan hati terbuka dan anggap ini semua cabaran dalam kehidupan. 



7) TERBONGKAR 

Lelaki juga penuh dengan rahsia yang tersembunyi dan tidak diketahui oleh orang lain. Jika rahsia mengenai mereka terbongkar, sudah tentu ini akan memalukan mereka. Bayangkan jika tabiat anda semasa tidur bertemankan bantal busuk sedari kecil diketahui oleh rakan-rakan anda. Sudah tentu ia akan membuatkan anda malu seketika bukan. 

Apa yang perlu dilakukan? 

Terangkan secara psikologi kenapa anda tidak boleh tidur tanpa memeluk bantal busuk anda. Tunjukkan anda mempunyai jawapan akademik yang akan mematahkan setiap tutur kata mereka. Katakan juga, anda sedang berusaha untuk mengubah cara hidup anda ini. 

8) LUPA HARI ISTIMEWA 

Lelaki tidak ramai yang mempunyai rutin hidup terancang lebih-lebih menyimpan rekod mengenai perkara penting seperti tarikh lesen memandu tamat, jauh sekali hari jadi atau hari istimewa yang sepatutnya diraikan. Akibatnya, lelaki sering terlepas hari istimewa seperti hari jadi atau sambutan ulang tahun perkahwinan hingga ia kadang kala melukakan hati si dia atau isteri. 

Apa yang perlu dilakukan? 

Mulalah menyusun kembali rutin hidup. Dalam kecanggihan dunia teknologi sekarang, banyak gajet yang boleh dimiliki lelaki untuk menyimpan rekod secara sistematik di mana ia boleh mengingatkan kita apabila tiba detiknya. 

9) PENDEK 

Maaf, mungkin tidak diterima, tetapi inilah kenyataannya. Lelaki pendek selalu berasa dirinya memiliki kekurangan sedangkan sebenarnya tidak. Wanita tidak semuanya memilih lelaki tinggi lampai untuk dijadikan teman. Andai memiliki ciri-ciri fizikal idaman sekalipun, namun pakej diri tidak sempurna, anda tetap akan dijauhi, okay? 

Apa yang perlu dilakukan? 

Tonjolkan identiti anda yang sebenar dan sentiasa berfikiran positif. Ya, mungkin anda tidak memiliki ketinggian ideal, tetapi anda ada personaliti dan peribadi yang memikat. Jangan lupa, wanita sukakan sesuatu yang cute dan comel. Anda mungkin pilihan mereka! 

10) JERAWAT 

Jerawat paling ditakuti terutama lelaki yang meningkat usia remaja. Bimbang ‘saham’ turun atau tidak menarik, kebanyakan lelaki yang sensitif dengan paras rupa bimbang wajah ditumbuhi jerawat. Apatah lagi yang sedang berusaha mencari pasangan, sebiji jerawat yang tumbuh saja sudah cukup mengganggu emosi. 

Apa yang perlu dilakukan? 

Amalkan gaya hidup sihat dan bersih. Pastikan kulit wajah sentiasa dijaga dengan pelbagai produk perawatan wajah yang boleh dibeli di pasaran. Andai anda memiliki kulit sensitif, kenal pasti jenis makanan atau perbuatan yang perlu dielak setiap masa. 


31 comments:

saya_arief berkata...

semua penah kene.
:D

noraim berkata...

menangis kurangkan ego lelaki :)

Fanzi Ruji berkata...

this is good. =)

E.d.Y berkata...

haha..bagus entry ni

Mohd Ridhuan berkata...

@ saya_arief

alamak dah terkena sume ek...
huhuuhhuuhuuh

Mohd Ridhuan berkata...

@ noraim

uhhuuuhhuuh....
no komen...

Mohd Ridhuan berkata...

@ Fanzi Ruji
good ek....
hehehhehhe

Mohd Ridhuan berkata...

@ abg E.d.Y

hahahhahhaha

Afzainizam berkata...

_____♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
______ ♥♥♥♥♥♥♥♥SAY NO TO VALENTINES
_______♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥DAY♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
_________♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Salam Sebuah persahabatan....
Terima kasih
kembara ziarah maya”

Menangis bukan jalan penyelesaian

Mohd Ridhuan berkata...

@ Afzainizam

aku setuju sangat...

misSbLurRy berkata...

aku suka je klo laki nangis...
means aku tahu yang dia x simpan dalam....
yang simpan dalam lagi bhaya....

as long as aku tahu apa perasaan dia yang sebenar time tue

Mohd Ridhuan berkata...

@ misSbLurRy

bgus la mcm tu...
jenis yang memahami ni...
uuhuhuhuh

Afzainizam berkata...

۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
Salam Maulidur Rasul..
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞

ooohhhh AIR MATA LELAKI BUKAN UTK BESEDIHHHH... AIR MATA SELALUNYA MENGALIR ATAS ALASAN
TERLAMPAU GEMBIRA
RASA NIKMAT DAN TANDA KESYUKURAN

FariehanIbrahim [LBC] berkata...

yup2, menangis tu mmg ptut bradadi no 1.
mmg susah nk tgk lelaki menangis, ^^

Mohd Ridhuan berkata...

@ Afzainizam

aku setuju sngat ngan pendapat ko...

Mohd Ridhuan berkata...

@ FariehanIbrahim [LBC]

tahu tak pe...
huuhuhuhuh

Hanis MY berkata...

kenapa lelaki susah nk nangis eh? wahh2 lelaki pun concern jugak pasal jerawat eh.. thanks folo dh folo balik...

Nadia Mashuri berkata...

hehee..
betul tu..
setuju!!
thanks follow saya..
=)

mizzapple berkata...

susah bebenor nak nengok lelaki nangis.
walhal time tu mmg sedih giler. wuwu

Hafriz Mohamad berkata...

Aku llaki.. tp aku xleh thn tgok org nanges..
Mse posting kt dewan brsalin, aku tgok bayi lahir pn aku trase panas jer mater.. mula dh brair..
tp thn je la..huhu~

Bg aku, klau nk nanges..nanges jer.. xyah nk cover2. cuma jgn terover sudah..

Afzainizam berkata...

Kenapa lelaki menangis?

Kebanyakan lelaki akan menangis apabila:

* Terlalu gembira apabila menyambut kelahiran cahaya mata pertama.
* Teringat dosa-dosa lalu pernah dilakukan olehnya.
* Merasai kesyukuran yang amat mendalam kepada Allah Yang Maha Esa.
* Ibu atau bapanya meninggal dunia.
* Terlalu takut tatkala teringat azab api neraka.
* Terlalu khusyuk di dorong rasa kehambaan di dalam zikir-zikirnya.
* Tersentuh hati tatkala mengenangkan ayat-ayat Al-Quran yang dibaca olehnya.

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Salam Persahabatan kami datang ziarah blog anda
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

mie berkata...

no. 5 tu..
memang xbape nak tahan..
eheheee

Syafiq Rosli berkata...

nice info lah..hehe

Mohd Ridhuan berkata...

@ Hanis MY

sesetengah laki kot concern pasal jerawat...
yang jenis jaga penampilan...
ehhehhehe

Mohd Ridhuan berkata...

@ Nadia Mashuri

welcome....
no hal la...

Mohd Ridhuan berkata...

@ mizzapple

sifat lelaki tu yang susah menitiskan air mata...
tapi ada gak segelintir yang senang mengeluarkan air mata...
hehehhehe

Mohd Ridhuan berkata...

@ Afzainizam

aku setuju sangat ngan senarai tu...

Mohd Ridhuan berkata...

@ mie

hahhahha...
tau xpe...

Mohd Ridhuan berkata...

@ Syafiq Rosli

thanks shafiq...

Mohd Ridhuan berkata...

@ Hafriz Mohamad

tapi tak sume lelaki macam tu...

Qhamel berkata...

ape laki je? pmpuan pun macam ni jugak. cam xde beza je..